صرفه‌جویی ۷ میلیون مترمکعب آب از انسداد ۱۲۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با اقدام به موقع گروه گشت و تیم بازرسی شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی ۱۲۷ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و با حکم مراجع قضایی مسدود و حدود ۷ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

صرفه‌جویی ۷ میلیون مترمکعب آب از انسداد ۱۲۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، رحمان کریمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با اقدام به موقع گروه گشت و تیم بازرسی 127 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی و با حکم مراجع قضایی مسدود و حدود 7 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وی افزود: در استان مرکزی 284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی از 2 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز برداشت می‌شود که ادامه یافتن این برداشت‌ها سبب آسیب رساندن به محیط زیست و ذخایر آبی منطقه می‌شود.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بیان کرد: اولویت برنامه‌ای شرکت آب منطقه‌ای استان عملیات پرکردن چاه‌های غیرمجاز است که به‌صورت جدی پیگیری می‌شود .

وی ادامه داد: در سال گذشته مجوز 50 هزار متر حفاری، جابه جایی و کف شکنی چاه  صادر شد و حدود 15 میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداران چاه‌ها تحمیل کرد که این موضوع بیانگر وضعیت بحرانی آب‌های زیرزمینی در استان مرکزی است.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی  2 هزار و 750 حلقه چاه فاقد پروانه وجود دارد که یک هزار و 630 حلقه آن مربوط به چاه‌های شناسایی شده است که در قالب فرم شماره 1 در راستای صدور مجوز بهره‌‌برداری در قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کریمی خاطرنشان کرد: همچنین یک هزار و 120حلقه چاه غیرمجاز مربوط به چاه‌های فرم شماره 5 است که تاکنون توسط کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌های این شرکت تعیین تکلیف شده و پس از گذراندن مراحل قانونی باید در راستای جبران کسری مخزن دشت‌های استان مرکزی مهر و موم شود.

وی اضافه کرد: بیشترین برداشت چاه‌های فاقد پروانه و غیرمجاز مربوط به مصارف کشاورزی است و همچنین 99 درصد از آب استحصالی از چاه‌های فاقد پروانه و غیرمجاز استان به مصرف کشاورزی و بقیه به مصارف صنعت و خدمات مربوط می‌شود.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد:  حدود 235 میلیون متر مکعب کسری در دشت‌های استان به شکل سالانه کسری مخزن وجود دارد.

کریمی بیان کرد: در نیمه نخست امسال 24 دستگاه حفاری غیرمجاز چاه آب در استان مرکزی  توقیف شده و مالکان دستگاه‌های حفاری غیرمجاز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: از مجموع 25 دشت استان به سبب بحران آب و برداشت‌های بی‌رویه 12 دشت ممنوعه و 9 دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

مدیرحفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی عنوان کرد: 92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

از سراسر وب
loading...
نظرات

ارسال نظر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: 0