معصومین (ع) آب را بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت، اولین آفریده، اولین چیزی كه در قیامت از آن سؤال میشود و ... معرفی كردهاند. برخی روایات در این مورد عبارتند از:
رسول اكرم (ص) میفرمایند:
خداوند 3 چیز با بركت را نازل كرده است: آب، آتش و گوسفند .
پیامبر (ص) در این سخن كوتاه، جامع و پرمعنا ابتدا از آب نام میبرد زیرا دو مورد دیگر نیز از وجود آب به هستی رسیدهاند. اگر آب وسیله آتش را فراهم نمیكرد آتشی پدید نمیآمد و اگر منابع وجودی گوسفند را مهیا نمیساخت گوسفندی وجود نداشت، پس بركت آب، حرف اول را میزند.
امام صادق (ع) فرمودند:
پایداری دنیا با سه چیز است: آتش، نمك و آب .
امام صادق (ع) فرمودند:
برای زمین پایداری نیست مگر با آب (زمین بدون آب پایدار نمیماند) .
امام صادق (ع) فرمودند:
ای مفضل! بدان كه اساسیترین نیاز زندگی مادی انسان آب است و نان. بنگر كه خداوند چگونه در این دو تدبیر كرده است: نیاز انسان به آب بیشتر از نیازش به نان است زیرا انسان آب را هم برای خوردن استفاده میكند و هم برای وضو، غسل، شستشوی لباسها، سیرابسازی حیوانات و آبیاری باغ و مزارع، از این رو آب خرید و فروش نمیشود.
امام علی (ع) میفرمایند:
كسی كه آب و خاك یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهرهبرداری به كار نمیبندد و با فقر و گدایی میگذراند نفرین و لعنت بر او باد .
امام رضا (ع) میفرمایند:
نام آب خشیهالله است، یعنی مخلوقی كه از خدا ترسیده، زیرا خداوند با هیبت به آن گوهر نظر افكند و تبدیل به آب شد .
امام علی (ع) فرمودند:
شریفترین نوشیدنی، آب است . در جای دیگر میفرمایند: بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت، آب است .
رسول اكرم (ص) فرمودند:
بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت آب و بهترین خوراكی در دنیا و آخرت گوشت و سپس برنج است .
از امام صادق (ع) نقل است كه رسول اكرم (ص) فرمودند:
بهترین نوشیدنی بهشت آب است .
امام كاظم (ع) فرمودند:
بیشترین لذت در نوشیدن آب سرد است .
امام صادق (ع) فرمودند:
نخستین چیزی كه خدای عزوجل از بندهاش سؤال میكند این است كه آیا تو را از آب گوارا سیراب نساختم .
امام صادق (ع) فرمودند:
مزه آب حیات است و طعم نان قوت .
امام (ع) با جمله طعمالحیات میخواهند اهمیت و ارزش آب را بیان نمایند، اگر مزهای برای آب تعیین شود، غیر از حیات، مزه دیگر ندارد و در او بهترین طعمها و گواراترین لذتها وجود دارد، و با آشامیدن آن جانداران ادامه حیات میدهند و در صورت نبود آن زندگی مفهومی ندارد و نبود آن مساوی است با نابودی حیات.
محمد بن سنان گوید: از امام صادق (ع) از اولین چیزی كه خداوند آفرید سؤال كردم. فرمودند:
اول چیزی كه خداوند عزوجل خلق كرد چیزی است كه همه اشیاء را از او آفرید. عرض كردم فدایت شوم آن چیست؟ فرمودند: آب .
جابربن جعفی از امام باقر (ع) روایت كرده است:
كه اولین آفریده خدا چیزی بود كه تمام اشیاء از آن بوجود آمد و آن هم آب است .
رسول اكرم (ص) فرمودند:
بدرستی كه عرش خدا بر آب بود و چیزی پیش از آب آفریده نشده بود .
محمد بن مسلم از امام باقر (ع) نقل كرده است:
همه چیز در اصل آب بود و عرش خدا هم بر آب قرار داشت .
از حضرت ابیعبدالله (ع) نقل است كه فرمودند:
خداوند آدم را از آب و گل آفرید پس همت اولاد آدم در آب و گل است .
معصومین تعبیر «ماء معین» (=آب جاری) را بر امام غایب (ع) تطبیق كردهاند كه در این صورت آن یك تعبیر كنایی برای رهبر آسمانی امت اسلام خواهد بود و استفاده از این واژه درباره امام زمان (عج)، كه علم و عدالت جهانگستر او مایه حیات است، نیز خود نشانی از ارزشمندی آب است. هادیان شیرازی (1378)، در رساله خود با عنوان «موعود در قرآن: سلام بر مظهر آب روان»، تفسیر واژه آب در قرآن، را وجود مقدس ائمه (ع) و امام زمان (عج) میداند. نویسنده با توجه به آیاتی از قرآن، مانند آیه 21 سوره زمر و 30 ملك، كه از آب به عنوان یكی از نعمتهای بزرگ الهی كه انسان را به خداشناسی رهنمون میسازد یاد شده و همچنین برخی از روایات كه در تفسیر آنها وارد شده به این نتیجه میرسد كه همانگونه كه زمین و طبیعت برای طراوت و بارور شدن نیاز به آب دارند و با جریان آب، روی زمین زیبایی و بركت نمایان میشود، روح بشر نیز در تداوم حیات خود، به چنین خوراك و آبیاری نیاز دارد و آن، انوار ائمه و نور امام عصر است كه در دل انسانها جریان مییابد و پاكیها و زیباییهای معنوی را در جان و جامعه بشری جاری و ساری میسازند؛ چنانكه در زیارت امام علی (ع) آمده است: سلام بر تو ای مظهر آب روان.
قال الله تعالی :
کُلُوا وَاشرَبُوا ولا تُسرِفُوا إنَّهُ لایُحِبُ المُسرِفین ؛
بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست نمى دارد .
پیامبر صلی الله علیه و آله :
فِی الوُضوءِ إسرافٌ و فی کُلِّ شَى ءٍ إسرافٌ ؛
در وضو نیز اسراف هست ؛ در هر چیزى اسراف وجود دارد .
امام رضا علیه السلام :
طَعمُ الماءِ طَعمُ الحَیاةِ ؛
مزه آب ، مزه زندگى است .
[ بحار الأنوار ، ج 49 ، ص 99 .]
پیامبر صلى الله علیه وآله :
خَیرُ شَرابٍ فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ الْماءُ ؛
بهترین نوشیدنى در دنیا و آخرت آب است .
[ جامع الصغیر ، ج 1 ، ص 619 .]
امام صادق علیه السلام :لاتُفسِدْ عَلَى القَومِ ماءَهُم ؛آب مورد نیاز مردم را آلوده نکن .[ تهذیب الأحکام ، ج 1 ، ص 185 .]
حضرت رسول(ص) می فرماید: «آب را اسراف نکنید هرچند در کنار نهر جاری باشید.»
پیامبر صلی الله علیه و آله :
الوُضوءُ بِمُدِّ و الغُسلُ بِصاعٍ و سَیَأتی أقوامٌ بَعدی یَستَقِلّونَ ذلِکَ فَاُولئکَ عَلى خِلافِ سُنَّتی ؛
براى وضوء یک مُدّ (750 گرم) و براى غسل یک صاع (3 کیلو) آب بس است. پس از من گروهى مى آیند که این مقدار را کافى نمى دانند ؛ آنها برخلاف سنّت من هستند .
پیامبر صلی الله علیه و آله :
سَتَکونَ فِی هذِهِ الاُمَّةِ قَومٌ یَعتَدونَ فِی الطَّهُورِ ؛
به زودى در این امّت گروهى پدید خواهند آمد که در استفاده از پاک کننده ها زیاده روى مى کنند .
امام صادق علیه السلام :
إنَّ القَصدَ أمرٌ یُحِبُّهُ اللّه َ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ و إنَّ السَّرَفَ یُبغِضُهُ . . . و حَتّى صَبُّکَ فَضلَ شَرابِکَ ؛
میانه روى چیزى است که خداى ـ عزّوجلّ ـ آن را دوست دارد و اسراف را ناخوش مى دارد . . . حتّى دور ریختن زیاده نوشیدنى ات را .
امام صادق علیه السلام :
أدنَى الإسرافِ هِراقَةُ فَضلِ الإناءِ ؛
کم ترین اندازه اسراف، دور ریختن ته مانده ظرف (غذا یا آب) است .
امام صادق عليه السلام : كم ترين اندازه اسراف، دور ريختن ته مانده ظرف (غذا يا آب) است .
امام صادق عليه السلام :ميانه روى چيزى است كه خداى ـ عزّوجلّ ـ آن را دوست دارد و اسراف را ناخوش مى دارد . . . حتّى دور ريختن زياده نوشيدنى ات را .
پيامبر صلي الله عليه و آله :به زودى در اين امّت گروهى پديد خواهند آمد كه در استفاده از پاك كننده ها زياده روى مى كنند .
پيامبر صلي الله عليه و آله :براى وضوء يك مُدّ (750 گرم) و براى غسل يك صاع (3 كيلو) آب بس است. پس از من گروهى مى آيند كه اين مقدار را كافى نمى دانند ؛ آنها برخلاف سنّت من هستند .
قال الله تعالي : بخوريد و بياشاميد ولى اسراف نكنيد كه خداوند اسراف كاران را دوست نمى دارد .
ارسال نظر